Je voeten dragen je vanaf ongeveer je eerste leefjaar je hele gewicht. Ze hebben heel wat te doorstaan want ze lopen wat af op een dag. De voet is ook een ingewikkeld deel van het lichaam; hij bevat maar liefst 26 botten, 33 gewrichten, 107 pezen en 19 spieren. De moeite waard je voeten wat extra aandacht te geven!

Geef jezelf een voetmassage

  1. Neem een reinigend, verzachtend en ontspannend voetbadje. Vul een teiltje met warm water. Doe er 1 eetlepel baking soda in (binnenkort meer over baking soda). Voeg daar 5 druppels etherische lavendelolie bij. Lavendel staat bekend om zijn rustgevende en kalmerende werking. Het kan ook bijdragen aan vermindering van stress, nervositeit, slapeloosheid, hartkloppingen en hoofdpijn. Maar dit terzijde.
    Verwen je voeten maar!
    Vergeet niet een handdoek en lekkere warme sokken, die je na de massage aan trekt, naast je neer te leggen.
  2. Zit je lekker comfortabel? Zorg ervoor dat je makkelijk bij je voeten kunt. Haal één voet uit het bad en droog deze. Je kunt als je dat wenst massageolie gebruiken. Je gaat alleen de onderkant van je voet behandelen.
    Wrijf met de knokkels van je vuist stevige lange bewegingen over de onderkant van je voet. Vanaf je hiel tot net onder je tenen en weer terug. Herhaal deze beweging vijf keer.
  3. Draai de voet vijf keer links en vijf keer rechtsom door de hiel met de ene hand en de tenen met de andere hand vast te houden. Je maakt daarbij een tegengestelde beweging met je handen. Alsof je je voet uitwringt, maar zonder kracht.
  4. Strijk over de boven- en onderkant van je tenen, beginnende bij je grote teen. Trek na elke teenbehandeling voorzichtig aan die teen. Herhaal dit drie keer.
    Ga weer terug naar de grote teen en druk met je duim in een draaiende beweging stevig over de kussentjes onder je tenen tot je bij het kussentje onder de kleine teen bent. Herhaal dit twee keer.
  5. Plaats je duimen in het midden van je voet. Druk dan met je duimen op verschillende punten op de voet. Sluit af met een stevige druk in het midden van de hiel. Masseer als laatste de onderste helft van je voetzool stevig. Draai je voet rond de enkel naar rechts en daarna naar links. Herhaal dit drie keer.
    Nu kun je vanaf stap 1 ook je andere voet behandelen. Good luck!

 

Mocht je dit teveel gedoe vinden, dan kun je twee dingen doen!
voetmassage
1) Je pakt een tennisbal en draait terwijl je werkt, eet, kookt of bankhangt je voet er overheen. Dit is geen grap! Door deze beweging stimuleer je de doorbloeding van je voet.

óf

2) Je boekt een afspraak bij Stoel22 of een masseur bij jou in de buurt.